Tjelesna aktivnost ima brojne pozitivne utjecaje na ljude svih životnih dobi, a pogotovo na djecu.
Djeca kroz sport razvijaju fizičke, psihičke i socijalne vještine te unaprijeđuju svoje zdravlje. Također, brojne studije su pokazale da su životne navike koje ljudi usvoje kao djeca uglavnom prisutne i u odrasloj dobi (1).
Baveći se sportom djeca usvajaju i određene osobine u ponašanju koje ih prate cijeli život, kao što su disciplina, radna navika, suradnja, tolerancija, odgovornost i upornost.
Za bavljenje određenom sportskom aktivnošću dijeteta potrebno je pratiti njegov psihofizički razvoj kako bi adekvatno sudjelovalo u aktivnostima koje su primjerene njegovim sposobnostima. Također, dijete treba biti motivirano za odabrani sport kako bi uživajući u aktivnosti usvajalo pozitvan stav prema sportu i samoj tjelesnoj aktivnosti.
Kada zahtjevi sporta nadilaze kognitivan i tjelesni razvoj djeteta, ono može razviti osjećaj neuspjeha i frustracije.
Bazične motoričke vještine poput bacanja, hvatanja, udaraca, udarca lopte neće se razviti ranije isključivo kao rezultat predstavljanja tih sposobnosti djeci u ranijoj dobi (2).
Razvoj djeteta je individualni proces, no prateći neke okvirne vrijednosti razrađen je sustav aktivnosti i sportova u skladu s psihomotornim razvojem djeteta.
U dobi od 2 do 5 godina djeca usavršavaju mnoge osnovne kretne strukture, no premlada su za organiziranu sportsku aktivnost. U ovom razdoblju najkorisniji, a ujedno i najzanimljiviji oblik aktivnosti jest igra. Nestrukturirana igra koja sadrži elemente trčanja, prevrtanja, bacanja, hvatanja, plivanja razvit će djetetove bazične sposobnosti te ga pripremiti za uspješno izvođenje kompleksnijih aktivnosti (3).
Uz tjelesnu aktivnost, igra potiče i socijalni razvoj u vidu suradnje s drugom djecom, razvijanje poštivanja i tolerancije, ali i discipline.
Djeca u dobi od 6 do 9 godina starosti postaju spremna za jednostavno organiziranu sportsku aktivnost. Organizirana sportska aktivnost podrazumijeva suradnju usvojenih bazičnih sposobnosti, primjerice kako trčati i baciti loptu istovremeno. Te vještine dijete može izvoditi sa oko 6 godina (4). Kako djeca postaju starija, njihov vid, razdoblja koncentracije i već usvojene, prijelazne vještine se poboljšavaju. Također su sposobnija pratiti upute (5).
U ovom periodu djeci može nedostajati koordinacija ruka-oko potrebna za izvođenje kompleksnih motoričkih sposobnosti. Ponekad nije u mogućnosti razumijeti i zapamtiti koncepte poput timskog rada i strategije.
Stoga su sportovi koji se mogu prilagoditi na način da se izvode na osnovnoj razini te da se fokusiraju na osnovne motoričke sposobnosti najprimjereniji.
To uključuje trčanje, plivanje, bejzbol, tenis, gimnastiku, borilačke sportove,klizanje, skijanje (6.) i sl., dajući prednost sportovima koji ravnomjerno razvijaju obje strane tijela kao što su plivanje, gimnastika i borilački sportovi.
U ovom periodu razvoja poželjno je birati sportove koji značajno utječu na razvoj koordinacije.
U razdoblju od 10 do 12 godina većina djece je spremna za kompleksne motoričke aktivnosti, kognitivno su zreli za gotovo sve sportove te su razdoblja koncentracije značajno veća.
U ovom periodu djeca su zrela za razumijevanje i prisjećanje taktike, suradnje i strategije većine sportova. Budući da su spremni izvoditi kompleksne motoričke elemente u suradnji s kognitivnom komponentom ovo razdoblje idealno je za uključivanje u nogomet, košarku, odbojku i slične sportove, ili za prelazak s programa prilagođenog djeci na napredni program već izabranog sporta.
Slika 5. Prikaz raznih sportova za djecu
Literatura:
- American Academy Of Pediatrics. Lifetime sports. Preuzeto 05.05. 2014. s http://www.healthychildren.org/English/healthy-living/sports/Pages/Lifetime-Sports.aspx
- AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS. Committee on Sports Medicine and Fitness and Committee on School Health. Organized Sports for Children and Preadolescents. Pediatrics 2001;107;1459
- Mayo clinic stuff. Children and sports: choices for all ages;ages 2 to 5. Preuzeto 05.05. 2014. s http://www.mayoclinic.org/healthy-living/childrens-health/in-depth/fitness/art-20048027?pg=1
- http://www.caringforkids.cps.ca/handouts/child_ready_for_sports
- Mayo clinic stuff. Children and sports: choices for all ages;ages 6 to 9. Preuzeto 05.05. 2014. s http://www.mayoclinic.org/healthy-living/childrens-health/in-depth/fitness/art-20048027?pg=1
- American Academy Of Pediatrics. Is your child ready for sports?; Ages 6 to 9 years. Preuzeto 05.05. 2014. s http://www.healthychildren.org/English/healthy-living/sports/Pages/Is-Your-Child-Ready-for-Sports.aspx
- Slika 2. Preuzeto 05.05.2014. s http://blog.mlive.com/chronicle/2008/10/03hinson03.jpg
- Slika 3. Preuzeto 05.05.2014. s http://walkersvilletkd.com/images/–00001.jpg
- Slika 4. Preuzeto 05.05.2014. s http://israelisinbrooklyn.org/wp-content/uploads/2014/02/shutterstock_52687924.jpg
- Slika 5. Preuzeto 05.05.2014. s http://teacherexpress.scholastic.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/7/9780439654531.jpg